”Vi hyser oro över förslaget”
I sin promemoria ”Ökad privatuthyrning av bostäder” föreslår regeringen en rad regeländringar som ska stimulera innehavare av bostadsrätter att hyra ut i andra hand.
Grundtanken är att göra det mer lönsamt att tillfälligt upplåta sin bostad åt någon annan – något regeringen hoppas ska skapa 20 000 nya hyrestillfällen i landet.
Gruppen som ska ha mest att vinna på reformen – förutom de som hyr ut själva lägenheterna – är unga vuxna samt studenter, som har svårt att slå sig in på den lagliga marknaden.
Men när remisstiden nu gått ut visar det sig vara just företrädarna för ungdomar och studenter som är mest bekymrade.
Både Stockholms universitet och Kungliga tekniska högskolan, KTH, ifrågasätter att hyresavtalen förutsätts vara tidsbegränsade till högst två år, utan möjlighet för hyresgästen att framtvinga en förlängning.
Därtill uttrycker man en oro för en ojämlik hyressättning, där månadskostnaden i storstäder kan komma att överstiga vad studenten har råd att betala.
Camilla Georgsson, ordförande för Sveriges förenade studentkårer, SFS, vill inte se förslaget genomföras. Hon anser att förändringarna, som bland annat gör det lättare för hyresvärden att säga upp kontraktet samt omöjliggör retroaktiv utbetalning av överhyra, innebär ökad otrygghet för studenter.
– Det vore olyckligt om möjligheten att kräva tillbaka hyra retroaktivt tas bort. Retroaktiviteten är ett viktigt skydd för hyresgäster på andrahandsmarknaden.
Även Ungdomsstyrelsen är ambivalenta till satsningen på utökat andrahandsboende.
Uträkningen om hur många nya andrahandslägenheter som kommer att frigöras vilar på en telefonundersökning utförd av Stockholms handelskammare med 1 000 respondenter. På tok för få, menar myndigheten och kräver en ordentlig uppföljning av effekterna innan ändringarna sjösätts.
” Promemorians förslag underlättar på många sätt för uthyraren, men Ungdomsstyrelsen saknar i underlaget en större fördjupning i vad förslagen får för konsekvenser för den som ska hyra”, skriver man.
Som komplement till det nya hyressystemet föreslår Ungdomsstyrelsen ett bostadsbidrag särskilt utformat till yngre personer.
”För att förbättra bostadssituationen generellt, och för unga i synnerhet, är det viktigt att tänka brett och arbeta med flera olika lösningar.”
Den nya lagen och lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2013.
Detta omfattar förslaget:
1. Möjlighet att baka in kapital- och räntekostnader vid andrahandsuthyrning av privatägd bostad.
2. Schablonavdraget vid uthyrning av egna bostaden höjs från 21 000 till 40 000 kronor.
3. Den som äger en bostadsrätt får själv besluta om andrahandsuthyrning – utan vetorätt från föreningen.
4. Stopp för retroaktiv ersättning för oskälig hyra – endast framtida hyra prövas.
5. Fastighetsavgiften för flerbostadshus sänks från 0,4 till 0,3 procent.
6. Fastighetsskattens takbelopp per lägenhet sänks från 1 400 till 1 200 kronor.
7. Bostadsbolag slipper helt betala fastighetsavgift för nyproduktion de första 15 åren.
8. Tidsperioden för nyproduktionshyror, så kallade presumtionshyror, förlängs från 10 till 15 år.
9. Andrahandskontrakt ska som regel begränsas till två år, och kan ej förlängas utan värdens medgivande.
Hyresgästföreningen: Emot förslaget. Hyran och övriga villkor ska bestämmas enligt hyreslagens regler och hyran ska återspegla bruksvärdet. Kommer leda till dramatiska hyreshöjningar för dem i störst behov.
Hyresnämnden Göteborg: Avstyrker förslaget. Tveksamt om reformen medför fler bostäder och fördelarna överväger ej nackdelarna. Systemet kan upplevas extra krångligt och orättvist.
Hyresnämnden Malmö: Svagare ställning för hyresgästen kan leda till att de inte vågar vända sig till nämnden av rädsla att bli uppsagd. Risk för att bostadsrättsföreningar inte lyckas bilda styrelser.
Länsstyrelsen: Åtgärderna kommer bara att påverka bostadsmarknaden marginellt – och bara inom vissa segment. Dåligt underlag och analys. Det behövs andra åtgärder.
Svea hovrätt: Innebär att det skapas två marknader för andrahandsuthyrning, vilket gör regelverket komplext och mindre överblickbart. Man borde överväga att låta reglerna för andrahandsuthyrning även gälla hyresrätter.
Konsumentverket: Svårt att kontrollera hur många bostäder en person hyr ut. Komplicerat regelverk. Risk för att folk skjuter upp försäljning av bostäder och i stället hyr ut, vilket leder till minskat utbud och högre priser. De som har svårast att etablera sig får betala mest.
Boverket: Tillstyrker de delar av förslaget som omfattar nedsättning av fastighetsavgift. Avstyrker förslag om höjt schablonavdrag vid uthyrning av privatbostad.
Fastighetsägarna: Stödjer i huvudsak förslaget. Vill i efterhand ha utvärdering av hur reglerna påverkar mindre bostadsrättsföreningar. Oklara regler kring maximal hyrestid.
Jagvillhabostad.nu: Förslaget kommer inte i alla delar skapa nya bostäder för unga. Att ta bort retroaktiv prövning en ökar utsatthet för unga. Ifrågasätter starkt antalet i dag tomma lägenheter i storstäderna.
Riksbyggen: Inga belägg för att de föreslagna reglerna kommer att ge ökad tillgång på bostadsmarknaden. Behövs ökat byggande i stället.
Bostadsrätterna: Motsätter sig ändring av bostadsrättslagen. Emot att bostadsrättsinnehavare hyr ut lägenhet utan föreningens godkännande. Risk att styrelser inte kan bildas. Krav på spärr mot spekulationsköp.
1. Möjlighet att baka in kapital- och räntekostnader vid andrahandsuthyrning av privatägd bostad.
2. Schablonavdraget vid uthyrning av egna bostaden höjs från 21 000 till 40 000 kronor.
3. Den som äger en bostadsrätt får själv besluta om andrahandsuthyrning – utan vetorätt från föreningen.
4. Stopp för retroaktiv ersättning för oskälig hyra – endast framtida hyra prövas.
5. Fastighetsavgiften för flerbostadshus sänks från 0,4 till 0,3 procent.
6. Fastighetsskattens takbelopp per lägenhet sänks från 1 400 till 1 200 kronor.
7. Bostadsbolag slipper helt betala fastighetsavgift för nyproduktion de första 15 åren.
8. Tidsperioden för nyproduktionshyror, så kallade presumtionshyror, förlängs från 10 till 15 år.