Viktors familj fick två veckor på sig att tömma lägenheten – värden vill häva 100 kontrakt
På Fyrspannsgatan 162 sitter en lapp på porten: “Information till medborgarna i Hässelby-Vällingby. Hässelby-Vällingby Stadsdelsförvaltning har utökat sina beredskapstelefontider torsdag och fredag mellan kl 11:00 och 16:00.”
Anledningen till lappen är det stora antal hyresgäster och närstående som hört av sig till stadsdelsförvaltningen de senaste veckorna. De är oroliga. De fick nämligen en annan lapp på sina dörrar bara några veckor tidigare. Budskapet då: Hyreskontrakten upphör och de måste flytta ut.
“Lägenheterna ska vara tömda och städade senast 2022.09.30. kl. 11.00 då besiktning kommer att ske”. Informationen kom med mindre än en månads varsel. ”Vi kommer att hjälpa till så gott vi kan men vi kommer inte att klara av drygt 100 lägenheter/hyresgäster till 30 september.”
Värden hotar med att konfiskera ägodelar
En av de hyresgäster som möttes av lappen är Viktor Otamanskij. Lägenheten där han bor med sin fru och åttaåriga dotter är 23 kvadratmeter stor. De betalar 9 900 kronor i månaden. De har bara bott här sedan i augusti. Då fick de veta att kunde bo kvar så länge de betalar hyran.
Den 15 september fick de sedan en skrivelse från hyresvärden om att kontraktet upphör i slutet av månaden. Nu vet de inte ens om de får sin deposition tillbaka. Några dagar efter det första beskedet kom en påminnelse.
“Om inte lägenheten är tömd och flyttstädad kommer vi att behöva tömma den åt dig/er, vilket innebär att ni ej får er deposition tillbaka och era tillhörigheter blir konfiskerade”.
Hyr av mellanhand i tredje led
Viktor Otamanskij bjuder på kaffe vid köksbordet. Hans dotter ligger i soffan med mobilen i ena handen och fjärrkontrollen i andra. Viktor har fått ledigt från jobbet, ett bygge på andra sidan Stockholm, och tagit med sig en vän som översätter hans ryska.
– När vi flyttade in sa de att allt var lugnt och vi kunde bo här länge. De har inte rätt att slänga ut oss.
I deras kontrakt står det att boendet var deras tillsvidare och familjen uppfattade det som att de hyr ett förstahandskontrakt. Men det visar sig nu att hyresförhållandet är betydligt mer invecklat än så.
Familjens hyresvärd Rent Xpress, eller TTS Holding, är i själva verket en mellanhand som hyr lägenheterna från företaget Essens of Living. Och Essens of living är också det en mellanhand som i sin tur har ett avtal med husets förvaltare Svenska Nyttobostäder.
Detta avtal har nu sagts upp, och som en följd av det har Rent Xpress inte längre några lägenheter att hyra ut. Hyresgästerna måste flytta.
I brevet står det att de boende måste flytta ut på fredag, den 30 september. Det är bara två veckor efter att Viktor och Iryna fått det första brevet. I sitt kontrakt har de en månads uppsägningstid. Men enligt hyreslagen kan en uppsägningstid inte vara kortare än tre månader.
Hyresgäster trodde de hyrde i första hand
En stor andel av hyresgästerna är gästarbetare eller papperslösa och personer som inte är särskilt införstådda med svensk lagstiftning eller ens det svenska språket. De har trott att de skrivit på förstahandskontrakt.
Viktor Otamanskij har jobbat i några år i Stockholm och då bott på olika adresser. Sedan en tid tillbaka har hans familj också kommit till landet, sedan deras hemstad i Ukraina attackerats. Eftersom familjen inte kan svenska ännu har Viktor Otamanskij fått god hjälp av bekanta att ta strid mot uppsägningen och till slut kom han i kontakt med Hyresgästföreningen.
De är kritiska mot bolagen bakom uthyrningen.
– Detta handlar om hyresvärdar som vill tjäna så mycket pengar som möjligt och de utnyttjar bostadsbristen och de utnyttjar hyresgästernas okunskap om sina rättigheter, säger Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen.
Han fick den första informationen om vräkningarna i fredags, alltså bara en vecka före det tänkta avflyttningsdatumet. Några dagar senare fick han sedan veta att precis samma sak som sker i Hässelby också sker på en adress i Sollentuna. Hyresgästföreningen arbetar nu intensivt med att informera de boende om deras rättigheter. De har besökt adresserna och delat ut informationsblad.
Boende har redan flyttat – men kan ha rätt att bo kvar
Men de kan bara företräda medlemmar i Hyresgästföreningen, vilket inte alla de boende är. Många har redan flyttat ut, men enligt Bengt Öhman är två saker tydliga: 1. Den korta uppsägningstiden strider mot svensk hyreslagstiftning och 2. Rent Xpress har ingen som helst rätt att konfiskera de boendes ägodelar eller slänga ut dem ur lägenheterna.
Det har dessutom förekommit information om att polisen skulle vara med och kasta ut hyresgästerna på fredag.
– Det är en typ av uppgifter som är helt oriktiga och som också är ett sätt att skrämma hyresgäster. Det är klart att polis inte kommer att kasta ut hyresgäster. Det är möjligtvis Kronofogden som kan ta hjälp av polis i sådana ärenden men för det ska det finnas beslut som vunnit laga kraft. Det här är Rent Xpress sätt att kuva hyresgästerna.
Hässelbys stadsdelsförvaltning bekräftar för Hem & Hyra att väldigt många oroliga boende och närstående hört av sig. Enligt vräkningsförebyggare Jonathan Miscawi kommer personal att finnas på plats på Fyrspannsgatan 162 på fredag.
– Vi står på hyresgästernas sida i det här. De är offer för en kollaps av ett flertal företag, säger Jonathan Miscawi.
Även om det är Rent Xpress om nu hotar med att behålla hyresgästernas deposition och att konfiskera deras ägodelar så anser Bengt Öhman på Hyresgästföreningen att det är fastighetsägaren Svenska Nyttobostäders ansvar att nu ta hand om hyresgästerna.
När Svenska Nyttobostäder sagt upp avtalet med Essens of living, och indirekt med Rent Xpress, så är det hyresgästerna som drabbas. Enligt Hyresgästföreningens sätt att se på saken, med hänvisning till hyreslagstiftningen, bör de ha minst tre månaders uppsägningstid och rätt att bo kvar i sina lägenheter.
Bara Kronofogden kan avhysa hyresgästerna
För att Svenska Nyttobostäder ska ha rätt att avhysa hyresgästerna behöver de begära det hos Kronofogden. Men enligt Bengt Öhman finns det avgöranden från Högsta domstolen som kan innebära att hyresgästerna inte behöver flytta. Men i första hand hoppas han att Svenska Nyttobostäder ska kliva in och ta ett större ansvar för de boende.
– Det är ändå de som sätter hyresgäster på gatan genom att kräva sin rätt fullt ut. Det hade gott och väl funnits utrymme för ett mer socialt hållbart åtagande och förhållningssätt till de här hyresgästerna, säger Bengt Öhman.
Viktor Otamanskij hoppas att familjen ska kunna bo kvar tillräckligt länge för att hitta ett nytt boende.
– Om vi får vår uppsägningstid på tre månader så ger det oss lugn och ro att hitta något nytt. Jag kan inte längre lita på den hyresvärd vi har idag.
Hyresvärden säger att uppsägningen beror på ökad kriminalitet
Hem & Hyra har sökt Svenska Nyttobostäder, Essens of Living och Rent Xpress, läs deras svar och mer om upplägget här.
Svenska Nyttobostäders vd Tommy Johansson säger att upplägget där Rent Xpress varit en del i uthyrningskedjan kom som en överraskning för bolaget i augusti. Enligt honom har de också då fått veta genom dialog med polis och myndigheter att det skett en kraftig ökning av kriminalitet med direkt koppling till lägenheterna.
– Jag är osäker på exakt vad jag kan kommentera men det handlar om droghandel, prostitution, vapenhandel och olika våldsbrott både inuti och runt lägenheterna. Det gäller självklart inte alla lägenheter men det är en väldig ökning jämfört med normalt, säger vd Tommy Johansson.
Här är lappen som mötte hyresgästerna i trappen.