Annons

Wonna I de Jong Fastigheter slipper hyresnämnden

Flen Hyresgästföreningen drar tillbaka sin ansökan om åtgärdsföreläggande mot Wonna I de Jong Fastigheter. Efter att ansökan lämnats in har bolaget nämligen snabbt åtgärdat problemen.
Foto: Monika Steczkó
Wonna I de Jong Fastigheter har länge kritiserats för bristande underhåll.

Wonna I de Jong Fastigheter fick hösten på sig att rusta upp de slitna lägenheterna i Malmköping. Men Hyresgästföreningen var inte nöjd med bolagets arbetstakt utan ansökte i början på mars till hyresnämnden om åtgärdsföreläggande för fem av hyresgästerna.

Ärendet hann dock aldrig tas upp av nämnden, eftersom bolaget under de senaste veckorna åtgärdat de flesta brister som ansökan gällde.

Läs ocksåVärden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor

– De har gjort i stort sett allt vi kommit överens om, med undantag för balkongerna som de har lovat att åtgärda så fort vädret tillåter, säger Andreas Berglund, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Kritiken mot bolaget gällde främst den nedgångna inomhusmiljön. Golv, tapeter och köksluckor behövde bytas ut, kakel tätas, trösklar slipas och lackas och balkongerna rustas upp.

Annons

– Det var vår förhoppning att hyresvärden skulle gå oss till mötes. Både vi och hyresgästerna är nöjda, säger Andreas Berglund.

Läs ocksåSvårare att möblera inte skäl nog att stoppa extra tjockt element i Joels lägenhetTvådelat foto. Joel Perssons nacke och huvud med keps och glasögon bakifrån plus hans händer, vänster hand måttar upp hur mycket längre det nya elementet skulle sticka ut från väggen där han nu har sin dagbädd. Till höger: närbild på kanten av dagbädden och elementet där men ser att det bara är några få centimeter mellan armstödet/sängramen och elementet. Joel Persson bor i en nybyggd lägenhet och har haft 14 grader hemma. Nu vill hyresvärden installera ett element som är så tjockt att hans kombinerade soffa och säng inte får plats i lägenheten.

Läs även

Eftersatt underhåll blir fall för hyresnämnden

Annons

Bolag får hösten på sig att åtgärda brister

Läs ocksåHyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning

Hyresvärden är omöjlig att få tag på

Läs också Hyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyror Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.