Zeynep och hennes bebis levde med 11 grader inomhus – värden trodde henne inte

Bolaget K2A äger och förvaltar fastigheter på flera studentorter runt om i hela Sverige. De erbjuder vanliga bostäder och studentbostäder. Genom sitt “förtursprogram” ger fastighetsbolaget skötsamma studenter, som tidigare bott på K2A, förtur i bostadskön efter avslutade studier.
Men hur är det egentligen med den egna skötsamheten hos K2A?
Hem & Hyra besöker Zeynep Selzuk och nio månader gamla dottern Lilyana i Tumba, söder om Stockholm. I Tumba ligger tre av K2A:s fastigheter som byggdes förra året, ytterligare tre är under byggnation.
”K2A trodde inte på mig”
Zeynep har haft stora problem med kylan under vintern. Hon visar flera bilder på när temperaturen legat på mellan 11–15 grader inomhus. Zeynep köpte en termometer för att kunna bevisa för K2A att något var fel.
– Jag skickade bilder på termometern flera gånger, K2A trodde inte på mig. Jag fick själv bekosta en värmefläkt. Jag tycker verkligen att K2A gått över gränsen, de sköter sig inte alls.
Zeynep berättar att hon och dottern sov hos hennes syster när det blev för kallt i lägenheten. Först i januari bekräftades det att ett element var trasigt. Elementet har åtgärdats, men hon förklarar att det fortfarande kan bli för kallt. “I förrgår var det 16 grader här”, säger Zeynep.

Kommer du få någon ersättning?
– Jag var i kontakt med K2A häromdagen, kommer i alla fall få 5 000 kr i ersättning nästa månad.
Är du nöjd?
– Egentligen inte, men hellre 5 000 kr i ersättning än ingenting alls.
Zeynep tycker det är synd att hon städat innan besöket eftersom hon ville att smutsen och dammet runt ventilationen skulle synas.
– Ventilationen är värst, det är svart runt den, enligt bovärden är det på grund av allt byggdamm, därför försöker jag ha ventilationen på så lite som möjligt.
När vi går in på sajten Trustpilot för att läsa recensioner om K2A hittar vi flera kommentarer från missnöjda hyresgäster.
Anonym skriver:
”Har bott på många ställen, men låt säga att servicen är otroligt dålig. Kan vara den värsta hyresvärden jag bott hos. Snabb inflyttning inte mer än så.”
Anonym skriver:
”SÄMSTA FÖRETAGET NÅGONSIN, dålig kundservice och man får aldrig ett svar utan de olika hela tiden. Clowner”

”De gjorde ingenting åt det”
En av de missnöjda är Gävle-studenten Aresh Ghaznavi. Han flyttade in på K2A för nästan två år sedan, hösten 2023 gick hans balkongdörr sönder.
– Jag gjorde en felanmälan runt september, de kom inte och åtgärdade det. Jag gjorde en till, de gjorde inget åt det.
I december var det en storm på väg, två fastighetsskötare kom till Aresh lägenhet för att åtgärda balkongdörren. Vid det laget hade dörren delat sig i två delar, Aresh berättar att en av delarna ständigt slog ut mot balkongen. Fastighetsskötarna försökte reparera dörren, men tillslut gick den sönder ännu mer och en glipa på 10 centimeter uppstod där kalluft trängde in.
– Sedan dess har jag gjort kanske fem felanmälningar om att det drar in kalluft och att jag inte kan sova i min lägenhet för att det är så kallt. Jag har sovit med jacka på vissa kvällar.
Aresh har sagt upp lägenheten och flyttade ut för några dagar sedan. Han förklarar att han fick hjälp med balkongdörren först när han sa upp lägenheten.
Hur bemötte K2A dig?
– Skit, de vet inte ens om att felet är åtgärdat, vi har pratat om en ersättning nu istället för att gå via hyresnämnden.
Aresh förklarar att han behöver mäta inomhustemperaturen nu när problemet är åtgärdat. Utifrån det ska en ersättning bestämmas.
– Hur är det rimligt om de redan åtgärdat problemet?
Hem & Hyra försökte få till en telefonintervju med K2A, men lyckades inte. I ett mejlsvar skriver de:
“Jag tror vi har en bra översiktsbild av de olika problem som kan uppstå i hyresrätter och jobbar hela tiden med att förbättra sådant vi märker inte fungerar tillräckligt bra. När det gäller kompensation så utgår vi ofta från branschstandard och min bild är att vi ligger i linje med de nivåer Hem & hyra brukar referera till när ni skriver artiklar om den typen av frågor.”