Möglig tvättstuga, trasigt internet, kackerlackor, strömavbrott. På bara två veckor upplevde Brianna Brewster massa problem. Ett år senare har hon fortfarande inte fått sin deposition tillbaka från hyresvärden Rent Xpress, som nu utreds av Kronofogden.
När Brianna Brewster bläddrade sig genom olika bostadssajter på jakt efter en lägenhet var hon desperat. Hon och hennes tre katter behövde någonstans att bo – snabbt – men att hitta en lägenhet med kort varsel i Stockholm är inte det enklaste.
Därför blev hon överlycklig när hon till slut hittade en bostad och kunde flytta in. Men bara 15 dagar senare packade hon ihop sina grejer igen, lämnade lägenheten och hamnade i konflikt om hyran med värden. Vad hon inte visste då var att hyresvärden, Rent Xpress, skulle bli en årets mest skandalomsusade.
Brianna Brewster hade kommit till Sverige från USA för att studera och arbeta under en begränsad period. Hon hade redan bott i Stockholm i två år när hon plötsligt stod utan boende och hon visste därför att bostadsmarknaden var svår. Ändå hade hon inte föreställt sig hur illa det kunde bli.
Kackerlackor på väggarna
Lägenheten hon hittade var en tvåa med en hyra på runt 12 000 kronor i månaden. Det visade sig när hon skulle flytta in att den låg i samma byggnad som ett hotell.
– När jag kom dit fick jag veta att lägenheten inte var klar, trots att jag bokat den sex veckor tidigare.
Bild: Skärmdump
Brianna Brewster placerades först i ett rum som inte var lägenheten hon hade hyrt, där kröp det kackerlackor på väggarna.
Brianna Brewster placerades först i en annan lägenhet och fick veta att den hon skulle bo i skulle bli klar för inflytt nästa dag. Men när hon upptäckte att det kröp kackerlackor på väggarna hörde hon av sig till hyresvärden. Det slutade med att hon fick sin lägenhet samma dag, men på bekostnad av de hyresgäster som nu bodde där.
– Där bodde en familj på fem personer, de slängde i princip ut dem. Det var ju fruktansvärt till att börja med.
Och det var bara början på problemen.
Hyresvärden i det här fallet heter Rent Xpress och det är ett bolag som Hem & Hyra granskat i en lång rad artiklar. Granskningen låg till grund för att bolaget nyligen utsåg till en av landets värsta värdar. Genom en otillåten blockuthyrningskedja såg det till att 100 hyresgäster hamnade på gatan i september förra året.
Bild: Polisen
Thomas Traneving är vd för Rent Xpress som Hem & Hyra tidigare granskat i en rad artiklar. Hans tidigare bolag Utebildarna AB gick i konkurs, bland annat på grund av obetalda skulder i form av depositioner.
För Brianna Brewster hopade sig inom kort klagomålen. Hon beskriver hur tvättstugan var möglig, hur strömmen ofta gick, att internet, som hon behövde för sitt jobb, slutade fungera till och från och att nyckelkortet som öppnade lägenhetsdörren också strulade.
En dag slutade det elektroniska låset att fungera helt och hållet. Dosan på dörren blinkade bara rött och hon kunde inte längre ta sig in i lägenheten. Tillsammans med den vaktmästare som tidigare hjälpt henne gick hon till hotellets reception för att fråga om dörren, och fick då veta att batteriet i låset måste bytas ut.
Brianna erbjöds huvudnyckeln
Och nu hände det som till slut fick Brianna att ge upp. Vaktmästaren erbjöd henne att låna hans huvudnyckel under en period. Något som fick Brianna att häpna.
Bild: Conny Pettersson
Lägenheten låg i samma hus som ett hotell och när det elektroniska låset till dörren slutade fungera erbjöds Brianna Brewster vaktmästarens huvudnyckel, som öppnade alla rum.
Han bekräftade att huvudnyckeln öppnade alla dörrar, och att hon skulle behöva ge tillbaka den om några dagar eftersom han inte hade någon annan.
– Jag tänkte bara: “Hur många har du erbjudit huvudnyckeln till?” Vilken säkerhetsrisk. Tänk om han ger den till någon tveksam person? Den kvällen ringde jag en vän, och sa att jag behövde hjälp att packa.
Brianna Brewster hörde nu av sig direkt sin kontaktperson på Rent Xpress, vd Thomas Traneving, och meddelade att hon ville flytta ut. Hon tog hjälp av Konsumentverket som rekommenderade henne att begära både deposition och hyran tillbaka, men det landade inte väl hos hyresvärden.
“Då behöver du gå till domstol”, skriver Thomas Traneving först. Och när Brianna ber om depositionen i första hand svarar han:
“Nej, jag kommer inte skicka dig någonting med tanke på hur du beter dig.”
Bild: Skärmdump
I en sms-växling med sin hyresvärd begär Brianna Brewster pengarna tillbaka. ”Då får du ta det till domstol”, blir svaret.
Brianna Brewster har haft kontakt med Thomas Traneving, men aldrig träffat honom i verkliga livet. Hem & Hyra har tidigare visat att det inte är första gången som han byggt upp skulder i form av obetalda depositioner.
Hans tidigare bolag Utebildarna AB bedrev samma typ av verksamhet och hade vid en utredning som gjordes när det bolaget gick i konkurs skulder på 700 000 kronor.
Rent Xpress jagas av Kronofogden
Inte heller de 100 hyresgäster som vräktes i september förra året har fått någon deposition tillbaka. Siffror som Hem & Hyra har begärt ut från Kronofogden visar att bolaget nu har betalningsförelägganden på totalt 4,2 miljoner kronor.
Bland de som kräver pengar finns alltifrån elbolag, andra fastighetsbolag och, inte minst, en stor mängd missnöjda hyresgäster.
Kronofogden väntar fortfarande på kompletteringar i många av ärendena och har bara fastslagit skuld för ett fåtal av alla betalningskrav. Men myndigheten har beslutat att påbörja en utredning mot Rent Xpress, eller TTS Holding AB, som företaget heter egentligen. Hur lång tid den kommer ta är dock oklart.
– Det beror helt på hur snabbt man hittar tillgångar. Man utreder efter en utmätningsordning där man egentligen utreder tillgångar som är till minst skada för gäldenären. Det beror helt på hur djupt man måste utreda. Det kan ta allt från en dag till ett halvår, säger Anders Fahlén Sundblad, sektionschef på Kronofogden.
Fick rätt till sina pengar i domstol
Brianna Brewster gjorde dock som Thomas Traneving sa, och stämde Rent Xpress på pengarna. Hon fick rätt och är nu en av dem som väntar på att få pengar tillbaka med hjälp av Kronofogden.
Även om det är många som inte fått några pengar tillbaka så tror Brianna Brewster att det ändå finns en liten chans att få sina pengar. Men för hennes del är inte det det viktiga. Att hamna i en utsatt situation, utan någonstans att bo, var det jobbigaste för henne. I slutändan innebar det att hon fick resa tillbaka till USA i förtid.
– Eftersom jag var tvungen att bo på hotell i en månad med mina djur så var stressen enorm, säger hon och fortsätter.
– Jag blir inte ekonomiskt utsatt av detta men det handlar om principen, om hur osannolikt amatörmässiga dessa personer var. Det handlar mindre om att få mina pengar tillbaka och mer om att se till att de inte kan göra samma sak igen.
Hem & Hyra har sökt Rent Xpress vd Thomas Traneving för en kommentar.