Rena hus – smutsigt städ. Upphandlingschef Martin Jungmann på MKB reagerar starkt på Hem & Hyras granskning.

Bild: MKB

”Förfärligt att det händer” – kommunal jättevärd behåller ändå avtalet med städfirman där Juliana skadade sig

Kommunala Malmövärden MKB har de senaste åren köpt tjänster av AFE Städservice för 4,5 miljoner kronor. Nyligen tecknade MKB ett nytt avtal med företaget där städaren Juliana skadades för livet. Upphandlingschef Martin Jungmann reagerar starkt på berättelsen. Men att säga upp avtalet är inte aktuellt.

I granskningen Rena hus – smutsigt städ berättar Hem & Hyra om ändlösa arbetsveckor, mager lön och orimliga arbetsvillkor hos städbolaget AFE Städservice. Under ett arbetspass skadar städerskan Juliana sin fot så allvarligt att hon inte längre kan jobba.

– Jag blir upprörd. Det är tragiskt. Vårt mål är att detta inte ska finnas ute bland våra leverantörer, eller överhuvudtaget. Det är förfärligt att det händer.

Hur kan hyresgästernas pengar få gå till sådant här?

– Det ska de ju absolut inte göra. Vi jobbar stenhårt med de här frågorna just för att pengarna inte ska gå till den här typen av företag.

Vad känner du inför att det ändå går till så här?

– Min första tanke är: Varför har vi inte sett det? Samtidigt finns det ingen dom, så det är antagligen därför det inte har fastnat i våra filter. Sådan information är jätteviktig i vår granskning av anbudsgivarna.

Vi jobbar stenhårt med de här frågorna just för att pengarna inte ska gå till den här typen av företag.

Martin Jungmann, upphandlingschef MKB

Kallar städfirman till ett omedelbart möte

När Hem & Hyra intervjuar Martin Jungmann första gången är det i slutet av september. Malmö tingsrätt väntar då på att avgöra en tvist mellan städerskan Juliana och arbetsgivaren AFE Städservice.

Domstolshandlingarna vittnar om oskäligt låg lön, utebliven betald semester och olagligt många arbetstimmar.

Fakta. Så mycket jobbade Juliana

Hem & Hyra har just konfronterat AFE Städservice, som nekar till alla anklagelser. Städfirman säger sig ha försökt hitta lösningar, men att motparten inte har accepterat dem.

Martin Jungmann och MKB känner inte till fallet i tingsrätten, visar det sig. Den kommunala storvärden har just tecknat ett nytt avtal med AFE Städservice. Nu reagerar MKB med att omedelbart kalla sin leverantör till ett möte veckan därpå.

Städfirman köper sig fri

Men innan mötet hinner äga rum köper sig städfirman fri från fortsatt rättsprocess. AFE Städservice erbjuder Juliana förlikning. Parterna signerar avtalet sent en fredagskväll, inom några dygn efter Hem & Hyras intervjuer.

I oktober lägger tingsrätten ner målet.

I november pratar Hem & Hyra med MKB:s upphandlingschef Martin Jungmann igen. Bolagets avtal med AFE Städservice ligger kvar.

Vad händer nu?

– Lagligheten av det här som har hänt har ju faktiskt inte prövats. Då är det svårt att fortsätta agera. Men vi kommer att följa upp den här informationen. Det är en stark indikation på att vi måste fortsätta göra våra kontroller.

Vilket ansvar har ni som kund att följa upp firmorna som ni köper städ av?

– Vi tar det ansvaret dels genom att göra kontroller på förhand, givetvis förenligt med lagen om offentlig upphandling. Det är den lagstiftningen vi behöver förhålla oss till. Och dels gör vi kontroller när de utför sina tjänster åt MKB.

Varför städar ni inte själva, med egen personal?

– Bra fråga. Det kan jag inte svara på. Vår kärnverksamhet är att förvalta våra bostäder och fastigheter. Där har vi än så länge förlitat oss på professionella aktörer inom olika områden. Många bra företag gör det väldigt bra. Man kan inte dra alla över en kam bara för att en och annan inte sköter sig.

Svårt att neka städfirmor utan fällande dom

Varför är det så svårt att hålla rent från städfusk?

– Vi har en lag att förhålla oss till, lagen om offentlig upphandling. Den är inte alltid så beställarvänlig, ibland hade det varit enklare utan. Då hade vi kunnat fatta beslut om de där gränsfallen som man inte riktigt kan leda i bevis. Det är svårt att utesluta någon enbart på misstankar, till exempel tips om att det förekommer svartarbete på en arbetsplats eller att någon måste betala tillbaka en del av sin vita lön. Och det är väldigt svårt att granska.

Vad beror det på?

– Det är svårt att se hur det hela hänger ihop. Vi har inte insyn i vilka priser företagen har till någon annan eller vem deras kunder är. Alla jobbar i sina öar. Och Skatteverket och andra myndigheter har väldigt mycket sekretess på sina uppgifter.

Fakta. Så går städfusket till

Vad hade du önskat för redskap?

– En nationell databas över leverantörer, där man kan samla erfarenheter från upphandlande myndigheter. Domar, beslut, om någon hävt ett avtal och andra indikationer på redligheten i bolaget. Hela upphandlings-Sverige vill ha det. Då hade man kunnat använda det som en uteslutningsgrund i kommande upphandlingar.

Hur ser du på era förutsättningar att komma åt fusket idag?

– Vi är stora och har kommit väldigt långt jämfört med många andra beställare. Men även om vi hittar mycket så är det en stor utmaning att stävja det stora problemet i sin helhet. En jätteuppförsbacke. Det är frustrerande. För att orka hålla ut så måste man intala sig att det vi gör ändå gör skillnad.