Bild: Tomas Ohlsson

När socialen får dig vräkt – missade att betala Stefans hyra: ”Jag fick panik. Vad fan har de gjort?!”

Socialen lovade Stefan att betala in hans hyra. Påminnelsebrevet från värden väckte panik – skulle han bli hemlös igen? Hem & Hyra kan nu avslöja ett omfattande slarv med inbetalningen av hyror. Effekten blir att folk vräks. En socialtjänst missade 40 gånger.

Brevet från hyresvärden kommer som en chock ett par veckor in i januari. Stefan har just firat ett år som förstahands­hyresgäst med egen lägenhet på Hisingen i Göteborg. Tillvaron är stadigare än på länge, framför allt tack vare den ­lilla ­ettan som han inrett med välskötta växter och noga utvalda second handfynd.

Stefan har inte råd att ta några ­risker. Efter ett halvt liv av hemlöshet och missbruk är lägenheten hans livlina. Han låter socialkontoret sköta hans hyres­inbetalningar så att inget blir fel. ­Boendestödjaren från ­Stadsmissionen hjälper honom att se till att alla avier ­skickas in i god tid.

Därför stirrar nu Stefan på påminnelsen om obetald hyra som han just ­dragit ut ur fönsterkuvertet. Hyran som ­socialtjänsten skulle ha betalat in för ­flera veckor sedan. Ska han bli vräkt nu?

– Jag fick bara panik. Vad fan har de gjort?!

Hyran försenad åtta månader av femton

Ungefär samtidigt, 50 mil bort, sitter 28-årige Michael i en rättssal och försöker försvara sitt hem i Spånga i västra Stockholm. Socialen har hjälpt honom med att få in hyran i tid. Trodde han.

Men nu har hyresvärden tröttnat på att inbetalningarna så ofta strular. Åtta månader av femton har hyran varit sen, ibland rejält. Värden har varnat, med kopia till socialnämnden, och skickat inkassokrav.

Michael har haft boendestöd i ­flera månader, just för att detta inte ska ­hända.

I salen hos hyresnämnden har han hjälp av en jurist från Hyresgästföreningen. Tillsammans understryker de att förseningarna inte är Michaels fel. Han betalar sin hyra genom att posta underlag till socialkontoret varje månad.

Men gång på gång har Michael fått veta att hans underlag har kommit bort. Inför januarihyran har han och boende­stödjaren varit extra noga. Ändå har socialkontoret på nytt ­meddelat att ­pappren har försvunnit i posthanteringen.

Juristen från Hyresgästföreningen vädjar till den privata hyresvärden om en ny chans. Men värden vägrar, och social­tjänsten är inte här i dag. Sammanträdet i hyresnämnden tar 18 minuter. Några månader senare är Michael vräkt.

Bytte kontaktperson hos socialtjänsten – då blev hyrorna sena

Detsamma händer i Malmö under hösten. Då tvingas 65-årige Ahmad lämna sin lägenhet. Orsaken: försenade hyres­inbetalningar.

Ahmad får hjälp av socialtjänsten att betala sin hyra. Under åtta år har allt gått bra, hyran har varit punktlig. Men nu har socialtjänsten bytt ut Ahmads kontaktperson. Då har hyresinbetalningarna blivit sena, säger han.

Men argumentet hjälper inte Ahmad i den juridiska processen, som går ovanligt snabbt. På fem veckor susar hans fall genom hyresnämnd och hovrätt ­innan Ahmads hyresvärd vräker ­honom i ­oktober. Socialtjänsten deltar inte i ­någon av prövningarna.

Fakta. Socialens slarv i siffror

2 300 hushåll beroende av socialtjänstens löfte

Hyreslagen är benhård: det ­räcker med några dagars försening för att ­värden ska kunna säga upp dig. Att ­betala hyran i tid är helt avgörande för att du ska få bo kvar.

Därför erbjuder många kommuner hjälp med själva hyresinbetalningen om det krävs. Åtgärden kallas förmedling och finns i drygt 200 av landets 290 kommuner. Just nu litar åtminstone 2 300 hushåll på det här löftet från sitt socialkontor. Socialen är deras ­yttersta skyddsnät för att få behålla hemmet.

Problemet är att systemet fallerar. Inte bara ibland, utan gång på gång och över hela landet. Var femte kommun som lovat att sköta folks hyresinbetalningar har de senaste åren missat att betala in hyror i tid, till rätt mottagare.

Uppgifterna kommer från kommunerna själva, i en enkät som Hem & Hyra skickat ut. Göteborg toppar listan: Här har socialtjänsten registrerat cirka 40 förseningar sedan 2020.

Det behöver inte betyda att Göteborg är värst. Tvärtom kanske de bara har bäst koll på sina egna brister. När Hem & Hyra gräver bland hyres­missarna hittar vi flera som skett i kommuner som inte känner till några misstag alls.

Tyder på ett betydande mörkertal

Landets folkrikaste kommun, Stockholm, säger till exempel att det inte har hänt där. Ändå vräktes alltså ­Michael från sin lägenhet i Spånga för bara ett halvår sedan.

Stockholms socialtjänst har även vittnat i domstol och förbehålls­löst tagit på sig skulden för ett flertal försenade hyror som närapå kostade en kvinna hennes hem hos en privat ­hyresvärd.

Hem & Hyra hittar också fall i ­kommuner som medgett att de ­missat hyresinbetalningar, men som inte ­känner till de exempel vi lyfter fram. Sammantaget tyder mönstret på ett ­betydande mörkertal.

Missarna beror på flera saker. Ibland är det hyresgäster som inte lämnar in sina avier i tid till socialkontoret. Men påfallande ofta anger kommunerna den mänskliga faktorn som orsak. I klartext: det är socialkontoren som själva har schabblat.

Ett flertal kommuner erkänner att de inte för statistik över försenade hyresinbetalningar, och därför inte kan säga hur ofta det händer. Varken socialtjänsten i Stockholm eller Malmö säger sig heller känna till hur det gick till när Michael och Ahmad hamnade efter med hyrorna och miste sina hem.

”Inte acceptabelt att det är vårt fel”

I Göteborg är Amela Ciric enhetschef på det socialkontor som betalade in Stefans januarihyra för sent. Missen finns inte bland avvikelserapporterna där.

– Det kan ha inträffat, men hand­läggaren har inte lagt in avvikelse.

Ska handläggare göra det om ­hyran blir försenad med flera veckor?

– Vi brukar säga att är det allvarligt så ska man anmäla.

Vad vill du säga till någon som fått panik av ett påminnelsebrev från värden?
– Det är inte acceptabelt att det är vårt fel. Självklart ska detta inte förekomma.

Socialkontoret på Borstbindaregatan i Lundby, Göteborg.

Bild: Tomas Ohlsson

Drabbade vågar inte träda fram

Stefan klarade sig från att bli vräkt. Boendestödjaren ringde den ­kommunala värden och räddade hans kontrakt. Men bolaget har stoppat Stefans möjligheter att byta lägenhet eller hyra parkering i ett år.

– Nu har jag anmärkning för att inte ha betalt hyran. Och det är ju fan det som är meningen, att det inte ska bli så. Man kan ju fatta att man gör ett misstag. Jag förstår det, vi är människor. Men de har inte ringt från socialen. Bett om ursäkt eller något. Det tycker jag att man kan göra, säger Stefan.

Vad skulle det betyda för dig om du skulle bli av med den här lägenheten?

– Jag vet inte vart jag skulle ta ­vägen. Mina föräldrar lever inte. Jag har Kronofogdeskulder så jag får ­ingen ­lägenhet. Jag hade blivit bostadslös och skitit i allting.

Att följa människorna som drabbas av det här systemfelet är stundtals svårt. Abonnemang stängs av, kontantkortsnummer byts ut, hälsotillstånd åker berg- och dalbana, adresser upphör. Men det finns också en påtaglig rädsla.

Jag är beroende av dem. De har makten över mina pengar.

Stefan

Stefan i Göteborg tycker ­visserligen att det är viktigt att berätta om ­misstagen som bevisligen händer om och om igen. Men han har inte råd att stöta sig med socialtjänsten, säger han när vi ses i hans lägenhet. Därför vill han vara anonym.

– Jag är beroende av dem. De har makten över mina pengar.

Fotnot: Stefan, Michael och Ahmad ­heter egentligen något annat.