Orimlig hyras grundare Alban Dautaj medger brister i företagets system. Det har gått ut över oskyldiga hyresgäster som har pekats ut ockervärdar och krävts på stora summor pengar. Han lägger skulden på bedragare men hävdar att problemen är åtgärdade.
Alban Dautaj inspirerades av personliga och dåliga erfarenheter på hyresmarknaden när han skapade företaget Orimlig hyra. Affärsidén är snabb återbetalning av överhyra till utnyttjade hyresgäster. Han har beskrivit företaget som en ”juridisk fabrik” och menar att den automatiserade processen med onlineformulär gör att det krävs få jurister.
– Vi klarar tusen ärenden per år på en jurist. Det är väldigt unikt och beror på det hårda arbete och resurser som vi har lagt på vårt system, säger han.
Hem & hyras granskning visar att Orimlig hyras system har upptäckts av bedragare som förra året lurade åt sig över en halv miljon kronor.
Bild: Sveriges television
Alban Dautaj i SVT:s Draknästet.
Som en konsekvens skickade företaget ut obefogade krav på två miljoner kronor till oskyldiga hyresgäster runt om i landet. Mottagarna pekades ut som ockervärdar i ansökningar till hyresnämnden.
Läs hela granskningen här: Företag jagade hyresgäster med falska krav på pengar – Michael skulle betala 143 000 kronor
Grundaren medger brister i Orimlig hyras system
Alban Dautaj bekräftar att systemet under 2022 utsattes för bedragare som kom över runt en halv miljon kronor. Detta ledde vidare till en rad domstolsprocesser som fortfarande pågår.
– De har lyckats för att vi varit mindre försiktiga. Det här var länge sedan. Vi har drivit verksamheten lite under radarn för att utveckla konceptet och förbereda oss för att verkligen trycka på, säger han.
Har ni varit naiva eller har det varit för lätt att söka falskt?
– Hela vårt syfte är att skapa förbättring och det gör vi genom att betala ut pengar snabbt. Vi vill betala ut så mycket som vi kan och förenkla så mycket som det går. Det är klart att vi har gjort det lite för enkelt, men det var tidigare som det var så.
Hur ser du på den oro som ni har skapat hos oskyldiga som har fått falska återbetalningskrav?
– Det är klart att det är tråkigt och vi försöker göra vårt bästa både för våra klienter och motparter. Men vi är ett ombud. Vi representerar en hyresgäst som påstår sig ha betalat för mycket. Som ombud talar vi inte i egen sak och när vi skickar kravbrev säger vi inte att ”Orimlig hyra har betalat för mycket hyra”. Det är den som har ansökt som påstår något och vi för den personens talan. I och med att vi har betalat ut pengar så har vi ju lockat personer att komma med falska uppgifter, så är det.
Väntar på resultatet av polisutredningen
Många drabbade har aldrig fått någon förklaring eller ursäkt, hur kommer det sig?
– Allt ligger under utredning och vi har varit lite försiktiga med att att lyfta på något lock eller att över huvud taget prata med någon. Det har också hänt i vissa situationer att klient och motpart [Den som sökt pengar och den som krävts på pengar. reds anm.] har samspelat. Det är jättesvårt för oss att veta exakt vad som hänt, vilka som är involverade och vad vi ska göra. Vi har överlämnat det till polisen helt enkelt.
Ett antal personer, vars namn står på falska ansökningar om återbetalning, hävdar att de är oskyldiga. De menar att de har utsatts för bland annat id-kapningar. Alban Dautaj vill inte gå in på några detaljer om personerna men menar att de är bedragare.
– Det är självklart att de här personerna har ansökt. Det råder ingen tvekan om det. Jag förstår att det är synd om de som har blivit krävda på pengar utan att ha gjort någonting. Men det är inte synd om bedragarna, säger han.
Orimlig hyra vill driva 1 000 ärenden per år
Alban Dautaj menar att säkerhetshålen har täppts till genom bättre kontroller med fastighetsägare och verifiering av förstahandshyror. Med investerare från SVT:s Draknästet i ryggen är målet nu att driva 10 000 ärenden per år. Hittills har man under tre år hanterat runt 600.
Bild: Sveriges television
Draknästets investerare gick in med två miljoner kronor i företaget.
Hur påverkar satsningen risken för er att utsättas för sådant här igen?
– Vår bedömning är att risken kommer att öka. Vi kommer säkert vara precis lika utsatta som banker. Det är något som vi verkligen behöver investera i att skydda oss från så att bedragare inte får pengar.
Kan du garantera att inte fler oskyldiga krävs på pengar i framtiden?
– Jag förstår att det låter konstigt att säga nej och att det är något som jag absolut inte borde säga. Men jag måste vara öppen och transparent och det är klart att det inte går att garantera. Vi har gjort vårt bästa, kan vara extremt mycket bättre och är bättre än vad vi var. Är det någon som säger att de kan garantera så ljuger de.
Hem & hyras granskning: Bedragare och falska hyreskrav
Bild: Pixabay
Hem & hyra har granskat juristföretaget Orimlig hyras verksamhet, som har blivit måltavla för en ny typ av bedrägeri på bostadsmarknaden. Vi har undersökt vilka konsekvenser det har fått för enskilda oskyldiga hyresgäster. Runt om i landet har privatpersoner dragits in i härvan och pekats ut av företaget som ockervärdar.
Läs hela granskningen här: