Bild: Kristina Sahlén

Bor i kaoskök fem månader efter hittad läcka – Ashian om att hyra hos Hembla

Ashian Muhamed var på jobbet när Hembla ringde. Hyresvärden behövde akut gå in i hans lägenhet eftersom det droppade vatten från taket hos grannens inunder. Fem månader senare är Ashians kök fortfarande ett kaos och även nyrenoverade lägenhet har många brister.

Det pyser ilsket från en tryckkokare på spisen när vi besöker Ashians lägenhet i Husby i västra Stockholm. Han håller på att tillaga den iranska frukosträtten kale pasche och diskbänken är full av grytor och kastruller. 

Köksskåpen är svåra att använda. De är utdragna och står på varandra, mitt på köksgolvet. 

Närmare fem månader har gått sedan han fick telefonsamtalet om läckan. Det var ett rör i golvet framför diskbänken som hade gått sönder. Hembla kom dit, stängde av vattnet ett par dagar, tog bort en del av golvmattan och lagade röret. Sedan har allt stått stilla i långa perioder, enligt Ashians sambo Anna Johansson:

– I maj uppstod läckan, i juni var de här och tittade, i juli stod en fläkt på i köket, i augusti tog de bort den. Sedan hände ingenting i över en månad, men nu har de precis åtgärdat golvmattan, berättar hon när vi pratar i slutet av september.

Ashians kök är ett kaos efter vattenskadan.

Bild: Kristina Sahlén

Ashian Muhamed hyrde tidigare av Svenska Bostäder. ”De hjälpte till och förstod och kom när de sa. Hembla är en helt annan sak.”

Den nya golvmattan är visserligen inte i riktigt samma färg som mattan i resten av köket, men ändå. Den är bättre än betonggolvet som har legat blottat sedan i våras. Dagen efter vårt besök i Husby ska underskåpen sättas tillbaka, men Ashian Muhamed vågar inte lita på att det blir så.

– De kommer aldrig när de säger. Vi får ringa och fråga gång på gång och tiden går. 

Låga betyg för Hembla och Victoria Park

Hem & Hyras granskning visar att Hemblas dotterbolag finns bland de hyresvärdar som får lägst betyg i Hyresgästföreningens stora enkätundersökning dinvard.se. Detta trots att de nya ägarna sedan tre år, tyska Vonovia, lovar evighetsperspektiv och fokus på nöjda hyresgäster.

Ashian och Anna är alltså inte ensamma om sina problem. När Hem & Hyra pratar med Hemblas hyresgäster i olika bostadsområden berättar de vad som kan ligga bakom de dåliga omdömena:

Flera har har haft vattenskador en eller flera gånger. Ofta beror det på att rör har spruckit i någon lägenhet ovanför så att väggar, tak, golv och inredning i lägenheterna under har skadats. Renoveringen som följer är bökig och tar lång tid. Nästan alla klagar också på kalla lägenheter och drag från fönster och balkonger. Dålig ventilation, fukt och mögel i badrummen och buller från ständiga renoveringar i husen är andra vanliga klagomål, liksom att det är nästan hopplöst att få den hjälp de har rätt till.

fläckar ovanför duschen

Bild: Kristina Sahlén

Fuktfläckar i ett nyrenoverat badrum. Hembla har målat över, men fläckarna kommer tillbaka.

Däremot är det lätt att få byta till en renoverad lägenhet med betydligt högre hyra, enligt de hyresgäster vi talar med. Nästan alla har fått erbjudande om att flytta direkt, ibland med tillfällig hyresrabatt, till en helrenoverad lägenhet. Men även i sådana finns problem. 

Diskmaskinen går bara en kvart

Tommy och Emma Eklund bor hos Hembla i Jordbro i södra Stockholm. De tyckte att deras slitna tvåa var riktigt sunkig. Den gick inte att få ren och när de behövde få brister åtgärdade hände ingenting. Enligt Tommy sade hyresvärden – som då fortfarande hette D.Carnegie – att de inte tänkte göra något. Om de inte var nöjda så var det bara att byta till en nyrenoverad lägenhet. 

Till slut bestämde de sig för att få den egna tvåan totalrenoverad i stället, enligt hyresvärdens koncept: Nytt badrum med golvvärme och tvättmaskin, nytt kök med full maskinell utrustning, nya parkettgolv och vitmålade väggar i hela lägenheten.

De har sminkat en gris

Emma Eklund

Fyra år senare sitter Tommy och Emma i köket och räknar upp felen: Mögelfläckar ovanför duschen som bara målas över men som snart träder fram igen. Spisen, där man inte kan ugnen och ha flera plattor på samtidigt. Glipor i golvet och drag från fönstren. Och diskmaskinen som går i en kvart, sedan går säkringen och man måste återställa den. Varje kvart.

Men det ser i alla fall fint och fräscht ut, ljusår från Ashians kök i Husby.

– Jo, men de har sminkat en gris. Det ser fint ut på ytan men det är så många olika brister som man blir irriterad på. Det värsta är att det är så kallt på vintrarna, säger Emma. 

Tommy och Emma Eklund i Jordbro

Bild: Kristina Sahlén

Emma och Tommy Eklund radar upp problem i deras renoverade lägenhet.

Efter renoveringen höjdes hyran med ungefär 2 000 kronor. På fyra år har de alltså betalat nästan 100 000 kronor mer i hyra. Tommy konstaterar att om han hade vetat hur det skulle bli så hade han köpt målarfärg och klickgolv och fräschat upp lägenheten själv. Det hade varit billigare och blivit bättre, tror han.

Avloppsrören går sönder

Utanför det vitmålade inre skalet är huset lika slitet som förut. I flera år hade de råttbon under altangolvet och på kort tid har det varit tre översvämningar i källaren. Första gången stod avloppsvattnet decimeterhögt på golvet. Emmas kartonger med alla barndomsminnen, studentklänningen och gamla dagböcker blev helt förstörda.

– Och bröllopskostymen, den kan man ju inte gå och köpa en ny av. Det gör ont att slänga sådant, säger Tommy.

Det blir bara sämre och sedan sticker de.

Tommy Eklund

Han har bott i Jordbro i hela sitt liv och trivs i området och med människorna där. Men han tycker det var mycket bättre skött innan det kommunala bolaget Haninge Bostäder sålde stora delar av bostadsbeståndet.

– Sedan dess har vi haft flera olika hyresvärdar. Alla säger att vi ska fixa, vi ska satsa långsiktigt och det ska bli så bra. Men det blir bara sämre och sedan sticker de. Jag tycker att Haninge Bostäder borde köpa tillbaka husen. De kan inte försvinna från kommunen, så de måste vara långsiktiga, säger Tommy Eklund.

Ägaren lovar att stanna

Per Ekelund, som är vd för Hembla och koncernsystern Victoria Park, försäkrar att de ska ta itu med vattenskador och annat.

Per Ekelund, vd för Hembla och Victoria Park

Bild: Pressbild

Per Ekelund, vd för Hembla och Victoria Park.

– Husen är 50 år gamla och det är dags att renovera. Vi vill inte renovera allt på en gång, för vi kan inte tvinga på våra hyresgäster så stora hyreshöjningar. Men vi byter en jädrans massa stammar, just för att vi inte ska ha läckande rör. Det måste vi göra ju eftersom vi har tänkt ha husen i 40-50 år. Vi planerar inte att sälja om två år och hoppas på att det klarar sig tills dess.