Hem & Hyra testar bonuskort
Var du än handlar så kommer ofta ett bonusprogram med på köpet, som lockar med erbjudanden om återbäring, rabatter och vip-kvällar. Men fundera alltid i förväg på vad du egentligen tjänar innan du skaffar ett kundkort. Ofta är det inte många tior det handlar om i plånboken, medan det kan kännas som att butiken får betydligt mer: din lojalitet.
Det finns onekligen butiker där det lönar sig att vara trogen – om man gillar utbudet och faktiskt redan handlar där. Ett sådant exempel är MQ, som ofta får höga betyg av medlemmarna i kundklubben och blir testvinnare i vårt test.
Ett annat exempel är företag som ger en årsbonus till dem som kommit över en viss summa, till exempel H&M och Lindex.
I förhållande till den summa som kunden behöver lägga ned för att få bonus, är bonusen ofta ganska liten. Oftast handlar det om några tior i förhållande till tusentals upphandlade kronor. Lägst bonus i testet hade Hemköp, där den som vill ha mer än bara några kronor i bonus måste handla för flera tusen kronor i månaden.
Ett tidigare problem med många kundkort har varit att de tar plats i plånboken och ger oss alltför mycket att hålla reda på. Men det har blivit enklare sedan allt fler butiker har börjat införa kortlösa system, något som kommer att bli ännu mer vanligt i framtiden.
Sök upp erbjudanden inom klubben i stället för att invänta dem. Det finns till exempel många bra partnererbjudanden hos flera av kedjorna.
Tar kundklubben ut en årsavgift, fundera på om du handlar så mycket att det är värt de pengarna.
Sluta inte jämföra priser bara för att du har ett bonuskort, man tjänar betydligt mer på att handla där det är billigast än att samla poäng.
Var extra försiktig med erbjudanden om faktura och avbetalning. Det finns kedjor som har fakturabetalning som villkor för bonus vilket också innebär att man går med i en bank. Praktiskt, men något som kan locka till ett skuldbeteende.
Använd kortet som ett verktyg för att få kontroll över vad du egentligen lägger pengar på. Med ett gemensamt kort för matinköp kan familjen få överblick över inköpen och vem som gör dem.
Testföretaget WiseGuide har testat och bedömt åtta kundkort och bonusprogram utifrån kriterierna användning/hantering, kapacitet och kvalitet.
Testet utfördes dels genom medlemskap i de olika klubbarna, dels genom granskning av villkor, förutsättningar och erbjudanden. Vi har endast granskat ”grundnivån”, det vill säga medlemskort utan eventuella tillägg som till exempelvis kreditkortsfunktion.
Alla exempel och priser är tagna från respektive klubb, men kan självklart ändras över tid.
Maxbetyget är 15 poäng.