7 tips när du anlitar hantverkare som hyresgäst
Visst är det kul att få det fint hemma. Men det finns många fällor för dig som bor i hyresrätt. Många ingrepp som är fullt normala när man bor i bostadsrätt kan strida mot reglerna i ditt hyreskontrakt. Läs noga igenom Hem & Hyras checklista innan du kontaktar en hantverkare.
1. Begär offerter
Ta in och jämför offerter från flera hantverkare. Då kan du få en prisbild och se vad du får för pengarna. Hör gärna med släkt, vänner och bekanta om de har tips på bra hantverkare eller sök på exempelvis BraByggare.se.
2. Kolla företaget
Ta referenser från tidigare kunder och se omsättning och antal anställda på allabolag.se. Be om intyg på behörighet (särskilt vid el- och VVS-arbeten) och försäkringsbevis. Kontrollera hos Skatteverket att företaget har F-skatt. Skulder kontrolleras hos Skatteverket och Kronofogden.
3. Anlita vitt
Svartjobb är olagligt! Anlitar du hantverkare svart får du inget rotavdrag, du får svårare att klaga, missar garantier, kan råka ut för oseriös hantverkare och kan få problem vid försäkringsärenden när du saknar kvitton. Du kan även bli ansvarig för olyckor.
4. Kolla kostnader
Se vad som ingår – material, el, resor, städning? – och var överens om hur och när arbetet ska betalas. Moms ska ingå i priset. Se om det är fast pris, en ungefärlig prisuppgift eller ett löpande pris. Ett löpande pris kan kombineras med ett takpris.
5. Skriv avtal
Avtala skriftligt vad ni kommit överens om så uppstår inga missförstånd. Skriv även hur ni hanterar eventuella tilläggsarbeten. Avtalsmallar finns på Omboende.se. Som konsument har du alltid reklamationsrätt i tre år men det är frivilligt för hantverkaren att lämna garanti – se om det ingår för material och utförande.
6. Betala efteråt
Du ska aldrig betala i förskott. Går något fel kan du då inte hålla inne med pengarna och se till att fel avhjälps. Har ni kommer överens om en ungefärlig prisuppgift är huvudregeln att den får överskridas med max 15 procent.
7. Lurad?
Vill hantverkaren ha betalt för ej utfört arbete? Eller har arbetet utförts felaktigt? Då kan du bestrida fakturan skriftligt – spara kopia – och hålla inne med betalningen tills arbetet utförts eller felet avhjälpts. Reklamera skriftligt. Vid tvist, vänd dig till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument eller till din kommuns konsumentvägledare. Du kan få hjälp att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som har webbanmälan på www.arn.se. Se även hallakonsument.se/klagoguide.
- Måla och tapetsera.
- Byta dörrar och köksluckor.
- Lägga in heltäckningsmatta, men inte byta ut befintligt golv.
- Byta ut vitvaror.
- Byta ut handfatet.
- Sätta upp hyllor.
OBS!
1. Allt måste vara fackmannamässigt utfört!
2. Spara gamla dörrar, luckor, vitvaror och sanitetsporslin – de är hyresvärdens.
3. Gör ingenting som innebär ingrepp i själva lägenheten.
- För att få rätt till rotavdrag för arbetskostnad i samband med renovering måste du äga din bostad. Du får alltså inte rotavdrag för renovering i hyreslägenhet, däremot för renovering i fritidshus som du äger.
- Det är 30 procent av arbetskostnaden som ger rätt till rotavdrag, däremot inte övriga kostnader, som material, resor, utrustning eller administration i samband med arbetet.
- Avdraget är max 50 000 kr per person och år (inklusive rutavdrag).
- Hyresgästföreningen tycker att rotavdrag ska gälla även för hyreslägenheter och driver frågan.
… att ett fult resultat samt färger och material utanför ”normal smak” kan göra dig ersättnings- eller återställningsskyldig.
… att kontakta hyresvärden eller Hyresgästföreningen om du är osäker på vad som gäller. Och kolla ditt hyresavtal – hyr du en bostadsrätt eller lägenhet i enfamiljshus brukar rätten att renovera avtalas bort.
… för sommarstugan råder friare ramar. Ska du göra stora förändringar kan bygglov eller bygganmälan behövas. Läs mer på Boverket.se och hör med kommunens byggnadsnämnd eller motsvarande. Tänk också på att el- och VVS-arbeten alltid måste utföras av fackman.