Behåll eller röj? Så kommer du igång med rensningen hemma
Ju färre grejer – desto lättare att plocka undan och hålla rent. Vill du minska ditt överflöd av möbler, prylar och kläder?
Men har svårt att bestämma dig för vad som ska få stanna och vad som ska rensas ut? Då är du inte ensam.
− Många känner sig överväldigade och har svårt att veta var de ska börja, säger experten Caroline Eriksson, certifierad KonMari-konsult.
KonMari-metoden är utvecklad av japanskan Marie Kondo. Den lockade Caroline för att den är konkret och lätt att följa.
Marie Kondo delar in hemmets prylar i fem kategorier: kläder, böcker, papper, komono (diverse småsaker) och – sentimentalt. Metoden tar dig vidare steg för steg. En kategori av prylar i taget. Fokus ligger på att behålla det som ”ger glädje”, istället för att fokusera på vad som ska rensas ut.
Misstaget att undvika
Tanken bakom KonMari-metoden är att ge större utrymme för att känna lycka i livet. Ett ordnat hem frigör både tid och energi till att göra det du älskar mest.
− Att våga släppa taget om prylar kan också ge en själslig tillfredsställelse, säger Caroline.
För att hålla motivationen uppe under metodens olika steg är det viktigt att ha en målbild – en tanke om vad du vill göra i framtiden, när du rensat klart. Gör inte misstaget att börja organisera innan du är färdig med rensningen, råder Caroline.
− När du rensar först kommer det loss mycket förvaring och många lådor. De kan du sen använda till att organisera eller till och med sälja.
Spara pengar genom ökad medvetenhet
Du kan även tjäna några extra kronor till hushållskassan genom att sälja saker som du rensat ut. Om du tycker det är värt att lägga ned den tiden. För en del är det viktigare att snabbt bli av med grejerna, poängterar Caroline.
Men framför allt kommer du kunna spara pengar, eftersom du blir mer medveten om vad du vill lägga dem på. Det blir lättare att inte handla något extra på rea eller att råka köpa onödiga dubbletter.
− Du vet vad du har och var det är. Många känner en lättnad över det när de är klara.
• Fundera på varför du vill rensa och vad din målbild är. Känner du att du inte får ordning på livet annars? Vill du tillbringa mer tid med din familj? Flytta? Kunna bjuda hem vänner spontat utan att skämmas? Eller dejta? Ju starkare målbild du har, desto lättare blir det att ta
dig genom processen.
• Ställ fram tre kassar innan du börjar. Märk dem: ”slänga”, ”skänka” respektive ”sälja”. Bestäm i förväg när, var och hur det ska avyttras.
• Samla allt i första kategorin kläder på en plats. Dit hör också skor, väskor, smycken och accessoarer. Fota – det är motiverande att ha före- och efterbilder.
• Ta upp ett plagg i taget. Fråga dig själv – ger den här mig glädje? Tycker jag om den här? Är svaret ”ja”: lägg den åt sidan. Är svaret ”nej”: lägg den i någon av kassarna.
• När du är färdig, lägg in ”spara-högen” i någon form av förvaring. Avyttra resten enligt din plan.
• Fortsätt på samma sätt med resten av kategorierna: böcker, papper, komono (diverse småsaker) och sentimentalt. Rensa allt i varje kategori i ett svep. Då får du en positiv känsla av ”check – nu är jag klar”.
Kom ihåg att du gör det här för din egen skull – det är ditt liv, dina saker och din målbild. Lycka till!
• Fördjupa dig i KonMari-metoden med ”Spark joy: lyckan i ett städat hem” av Marie Kondo. Bookmark Förlag.
• Läs ”Döstädning: ingen sorglig historia” av Margareta Magnusson. Albert Bonniers förlag. Eller se Netflix-serien ”Den svenska konsten att döstäda” som även finns på SVT Play.
• 52 veckors uppdrag hittar du i Eva Maria Karlanders bok ”Rensa ut & lev lättare: en smart guide till ordning hemma”. Kunskapshuset förlag.