Konsekvenserna efter Hem & Hyras granskning av flyttjänsten Tiptapp har varit många. Efter att Transportstyrelsen kallat företaget till möte tar polisen nu ärendet vidare. ”Det här är väldigt allvarligt”, säger Anders Wetterström på Norrmalmspolisen.
Reaktionerna på Hem & Hyras avslöjanden om flyttjänsten Tiptapp är kraftiga. Transportstyrelsen kallar nu Tiptapp till möte, samarbetspartnern Blocket kräver åtgärder – samtidigt som experten Pontus Blüme kallar Tiptapp ”det värsta” plattformsföretaget.
När Hem & Hyra anlitade Tiptapp för att köra skräp i Stockholm dök det upp en mongolisk yrkesförare, som jobbat olagligt via appen i flera år. Mannen levererar skräp till Stockholms återvinningscentraler, som samarbetar med Tiptapp. Även Nacka vatten och avfall har ett liknande samarbete.
18 timmars arbetsdagar, pianolyft från andra våningen utan hiss – och fyra telefoner i bakfickan för att ha större chans till körningar. Hem & Hyras reporter åkte med Tiptapp-förarna som flyttar din soffa för en spottstyver, ibland utan körkort.
Tvårummaren var så rökskadad att hyresvärden tvingades sanera och helrenovera den. Sedan stämde värden den förra hyresgästen Peter Dahlberg på rekordhöga 415 000 kronor i tingsrätten. Nu är parterna överens. Men Peter är inte nöjd.
Vägglössen spred sig i huset. Med hjälp av Kronofogden kom sanerarna till sist in i härdlägenheten. Där möttes de av tusentals blodsugande skadedjur.
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu vill hyresvärden MKB att den tidigare hyresgästen Peter Dahlberg står för hela kostnaden. "Som att få en bollträ i nacken", säger han om summan.